Julekalender : Luke 8

En av min families faste ritualer på julaften er å se den svenske animasjonsfilmen Karl-Bertil Jonssons julafton. Den handler om Karl-Bertil som er 14 år og har Robin Hood som idol. Karl-Bertil kommer fra en av Stockholms velstående familier, men har likevel tatt jobb på Posten i juleferien. Inspirert av sin helt Robin Hood bestemmer han seg for å ta gavene som blir sendt til byens rike mennesker, og istedet gi dem til de fattige. Dette er en veldig søt og morsom film, og stadig mer aktuell i sin kritikk av forbrukskulturen som desverre får blomstre i jula.

I min svært så røde familie er filmens  høydepunkt når Karl-Bertils far får greie på hva sønnen har gjort og indignert utbryter «Jag har närt en kommunist ved min barm!!». Da lyder det en hjertlig kommunistisk julelatter i stua vår.

Karl-Bertil Jonssons julafton vises hver julaften på svensk tv og de siste årene også på NRK. Også finnes den selvsagt på YouTube her i tre deler.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Julekalender : Luke 8

  • Virrvarr

    Haha, klart dere ser den :D

    «Er du kommunist, Carl Bertil?»

    Det er den beste serien ^_^

  • rullerusk

    «Karl-Bertils pappa trodde nemlig at alle som ga bort noe frivillig var kommunister». Jepp, dette er definitvt høydaren på tv-julekvelden.

  • Liljefot

    Jeg ser alltid på den hver julaften med mindre denne serien krasjer med en annen sending som jeg mye heller vil se :)

    Men den er helt klart veldig aktuelt nå i disse dager. Og sånn ellers også.

    :)

  • rullerusk

    Hei Liljefot.
    Det skal være ganske bra for at man skal kutte ut Karl-Bertil så det skjer vel ikke ofte ;)

  • ogjegbare

    Musikken og fortellerstemmen er gull. Och hans ömma moder. Min gosse.

    Blir ikke jul uten.

  • Liljefot

    Den går heldigvis på svensk kanal 1 også, så går jeg glipp av den på en av de norske kanalene, så svitsjer jeg bare over på svensk:)

    Fungerer like bra der ;)

    Min største favoritt er nok tegnefilmen om Snømannen. Det er en utrolig søt, britisk film om en gutt som lager en stor snømann, og når klokken slår tolv om natta, så blir den levende, og han tar med gutten til et eventyrland med nisser og snømenn, og mange koselige dyr.

    Og så danser de. Jeg gråter hver eneste gang når det hele nærmer seg slutten…. :cry:

    snufs

  • rullerusk

    ogjegbare: ja, fortellerstemmen er herlig!

    Liljefot: Snømannen har jeg ikke sett. Den høres kjempefin ut! Den må jeg finne. Pleier den å gå på tv noe sted?

Legg igjen en kommentar

