Julekalender : Luke 7

Da jeg var mindre pleide jeg å se oppgitt på moren min når hun dro fram adresseboka og en bunke med julekort. I hva som for meg virket som en evighet satt og hun skrev sirlig ned julehilsner til familie og venner, gjerne folk hun ikke hadde sett på lenge. Og jeg spurte henne hva som var poenget. Jeg syntes det virker kunstig og rart å skulle opprettholde kontakt med folk på denne måten. Hun forklarte meg så at selv om man ikke har tid til å pleie alle sine bekjentskaper, så er det likevel hyggelig å vite hvordan de har og å sende dem en hilsen ihvertfall en gang i året.

I dag har vel facebook bevist at hun hadde rett. Vi er venner med folk med vi ikke har sett på årevis og selv om vi kanskje ikke tar direkte konakt med dem en gang så liker vi å gå inn på profilen til folk og sjekke hva de driver med. Det er slik at man med årene blir kjent med stadig flere mennesker og man flytter på seg så venner, bekjente og familie blir spredt rundt omkring. Det blir rett og slett ganske vanskelig å skulle pleie jevnlig konakt med alle. Så i fjor bestemte jeg meg for å skrive julekort, først og fremst til nær familie som jeg ikke hadde sett på lenge. Responsen var overveldende positiv. En hilsen på facebook er vel og bra, men snailmail har nå engang en egen sjarm. I år skal jeg sende enda flere.

julekort1

Har du tenkt til å sende julekort i år? Jeg lover at hvis du gjør det kommer du til å gjøre mottakeren skikkelig glad.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

8 responses to “Julekalender : Luke 7

  • Gunn-Kristin

    Har sendt julekort lenge:)

  • Aina

    Ja, eg skal sende julekort i år. Har byrja skrive, men berre ferdig med to så langt :)

  • rullerusk

    Så flinke dere er. :) Jeg har ikke fått skrevet noen ennå, men satser på å få det gjort til uka.

  • vaarloek

    jeg skulle ønske jeg kunne bli en flink brevskriver igjen, som back in the pre-internet days. for meg i alle fall. gud, som jeg skrev.

  • Lothiane

    Så hyggelig! Det blir færre og færre julekort i postkassa og jeg er ikke noe god på det selv heller, men kanskje jeg skulle ha gjort noe med det. :)

  • rullerusk

    Vårløk: Jeg har desverre aldri vært en flink brevskriver. Men jeg vil så gjerne være det! Særlig nå som brev er helt ut. Jeg liker jo det meste som er retro. :)

    Lothiane: Det spørs jo hva man føler man har tid og ork til, men ofte er det veldig koslig å skrive julekort bare man kommer i gang.

  • Delirium~

    Jeg skriver rundt 20 julekort hvert år. Noen år får jeg ingen tilbake som pleide å gjøre meg litt snurt ;) Nå skriver jeg julekort fordi jeg tenker at de som får det blir glad, og fordi jeg synes det er hyggelig :)

  • rullerusk

    Ja, man må bare gjøre det fordi man selv liker det og vil gjøre andre glad. Hvis man forventer å få det samme tilbake hver gang man gjør noe for andre blir man bare skuffa.

    Jeg er nok ikke helt i din julekortliga. Skriver bare 5-10 stykk. Men har planer om å øke produksjonen etterhvert :)

Legg igjen en kommentar

