Happy birthday Mr. Konigsberg

I dag er det ikke bare dagen for å finne fram sjokoladekalendere og nellikappelsiner. Vi må også gratulere vår alles yndlingsnevrotiker med dagen. Woody Allen fyller 73 år. Passende nok satt jeg i går og så på en av hans mest fabelaktige filmer, Annie Hall, mens jeg nøt min frokost.

Woody Allen debuterte som skuespiller i 1965 med What’s new, Pussycat? og som regissør i 1966 med What’s up, Tiger Lily? Siden har han produsert et stort antall filmer, alt fra lettbente komedier til de mer ekstistensielle dramaene. Langt i fra alt han har lagd er like bra, men han okkuperer minst tre av plassene på min ti på topp-liste over bra filmer (Manhattan, Annie Hall og Hannah and her sisters). Jeg er uendelig svak for denne rare lille mannen og hans univers av intellektuelle new yorkere med klippekort hos den lokale psykoanalytikeren.

Mange mener at Manhattan en Allens fremste mesterverk og jeg er fristet til å si meg enig. Jeg liker den bedre og bedre for hver gang jeg ser den. Særlig åpningen av filmen er helt herlig, så her får dere den.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

5 responses to “Happy birthday Mr. Konigsberg

  • vaarloek

    manhattan er pensum. og annie hall og alle de andre også, på en måte. men mest manhattan. den er fin. gleder meg til å få sett zelig.

  • rullerusk

    Jeg var lenge i tvil om hvilken jeg likte best av Annie Hall og Manhattan, men nå har Manhattan tatt en klar førsteplass. Zelig er veldig bra. Mighty Aphrodite og Husbands and wives er også flotte filmer.

  • Binka

    Ai ai ai! Så vidunderlig! Jeg husker jeg så denne YouTube-filmen da jeg hadde dilla på New York og var fast bestemt på å flytte til Manhattan. Da hadde jeg akkurat denne innstillingen til Manhattan. «I adored New York City». Merkelig at jeg ikke en gang kom så langt som til å se filmen, da. Tusen takk for tipset iallfall. Dette skal være den neste filmen jeg ser. ^^

  • rullerusk

    Hei Binka! Ja, denne filmen må du se! Hvis man ikke er hekta på New York fra før, så blir man det garantert etter å ha sett «Manhattan». Jeg har drømt om å dra til New York i årevis, men aldri kommet så langt. Skjønt jeg er litt redd for å bli skuffa når jeg kommer dit, for det New York jeg drømmer om er jo Woody Allens New York på 70-tallet… Likevel tror jeg det er umulig å bli helt skuffet. New York er jo byen som har alt.

    Jeg kom akkurat på at jeg har filmmusikken til «Manhattan» på lp som en venninne kjøpte til meg da hun bodde i New York og det er litt kult. Litt som å ha et lite stykke av Manhattan i platehylla. :)

  • Elefantzonen.com » Woody Allen, Manhattan

    […] var ikke før Rullerusks rablerier bragte den opp som et av Woody Allens mesterverk jeg innså at det faktisk var noe mer etter disse […]

Legg igjen en kommentar

