October rust

Jeg er 17 år. Jeg er på badet hjemme hos en venninne. Vi står lent over badekaret og gnir inn det lange håret mitt med svart farge. Vi går ut til de andre i stua og venter på at fargen skal virke. Noen setter på Type 0 Negatives «October Rust». Vi drikker Black Tower rett av flaska og danser. Jeg skyller håret. Jeg skvetter litt når jeg ser meg selv i speilet. Det nye speilbildet mitt er blekere enn gamle. Jeg rammer inn øynene med svart eyeliner. De lyser opp inne i alt det svarte.

«Cinnamon girl»

Jeg er 17 år. Jeg har min første «ordentlige» kjæreste. Vi bor i hver vår by og skriver lange brev til hverandre som vi undertegner med et kyss av svart leppestift. Jeg tilbringer dagene på Glemmen videregående hvor jeg prøver å finne ut om jeg er flink nok til å tegne og male til at det er noe å satse på. Når jeg er på vei ut om morgenen pleier pappa å se på meg mens han smiler og spør om hvorfor jeg har pynta meg. Jeg går i lang svart selskapskjole nesten hver dag. Sølvringer på nesten alle fingre. Militærstøvler er eneste akseptable fottøy.

Om kveldene går jeg og vennene mine på Oscar. Der er det koslig, mange kroker å gjemme seg bort i. Vi har et fast bord i hjørnet ved vinduet. Jeg har ikke lært meg å drikke kaffe ennå. Ting som espresso og caffe latte er temmelig ukjente begreper i dette etablissementet. Jeg drikker kakao til 15 kroner og plukker i stykker stearinlysene. Vi snakker om musikk, litteratur og om hvor vi har lyst til å reise. Jeg er for det meste uproblematisk lykkelig.

«Wolf Moon»

Jeg er 27 år. Jeg sitter hjemme hos kjæresten min. Han setter på October Rust. Det er årevis siden jeg hørte gjennom hele albumet. Plutselig føler jeg meg 17 år igjen. Det er som om en hel epoke av livet i mitt er samlet på et album. Men bare det gode, det fine. Være sammen med mennesker jeg er glad i. Være full av selvtillit og trygghet. Feste uten fylleangst.

Jeg ser på kjæresten min og tenker at det er plass til mange flere gode minner i dette albumet.

«Love you to death»

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

9 responses to “October rust

  • ast

    så fint!! og jeg merka at jeg fikk lyst til å se bilde av deg som 17-åring.

  • tante_grusom

    åååååh gud!!! nå ble jeg nesten rørt til tårer her. det var faktisk ganske kosli å høre type o igjen. det er lenge siden nå.

    altså, er peter steele egentlig hunky eller er det noe jeg bør være flau over at jeg pleide å syntes? ehm.

    joda, jeg har litt sånn retro-goth greie på gang for jeg også. for det meste the cure faktisk.. tror det er noe i lufta ass.

    jeg har fortsatt planer om å komme til norge snart. penger og fri er litt vanskelig for tiden, men gi meg litt tid. og da håper jeg kan møte han nye hubben din. ;-)

    xxx

  • rullerusk

    Ast: Takk og takk. Jeg tenkte faktisk etter da jeg satt og skrev dettte, om jeg har noen bilder fra denne perioden gjemt unna et sted. Og det tror jeg at jeg har. Hvis du er heldig dukker det noen opp her etterhvert. :)

    Tante_Grusom: Ja, jeg føler at jeg har vært ekstra retro og sentimental denne høsten. Rare greier. Veldig glad for å ha gjenoppdaget Type 0 da.

    Peter Steele ja. Jeg ble litt overrasket over å oppdage at jeg også synes at han er ganske så hot da jeg så gjennom videoene til Type O nå. Det syntes jeg jo ikke før, kunne ikke skjønne hvorfor venninnene mine siklet på bilder av ham. Tror dette betyr at jeg for alvor har vokst i fra det å like sånne tynne, androgyne babyface gutter (noe du har mobbet meg for så mange ganger). Jeg er klar for å like menn som ser ut som menn ;) Som fx min særdeles hunky og mandige kjæreste. Som du får møte hvis du bare får stumpen din til Norge. krysser fingrene for at du får det til snart.

  • Merqurio

    Joda..

    Det mimrer.

    Spor nummer «7 går gjerne på full guffe én gang i året for å markere at du aldri kan ta jungelen ut av tigeren.

    Du har forresten en utrolig bra blogg.

    «it’s controlled by a generation of dancers»

  • rullerusk

    Ja det var tider det. Som vel du også husker godt…
    Haha, hører du på Type 0 bare en gang i året? Det er alltid fest med nummer 7 da. ;)
    Og mange takk for kompliment.

  • merqurio

    Kan vel kanskje bli to ganger da, man må jo få med seg love you to death også..

  • rullerusk

    Ja, det må man.
    «The beast inside of me is gonna get you, get you…»

  • merqurio

    hehe..

    bjeffbjeff, mjau, vrisnk, hyl, knegg, aaaouk, aaaouk, uhu!

  • rullerusk

    kvitre, kvitre :)

Legg igjen en kommentar

