Dikt og forbannet løgn

Tirsdag kveld bevitnet jeg høstens første forfatteraften på Mono. Mens jeg nippet til en øl på første rad ble fem forfattere presentert og fikk lese fra sitt siste verk. Ingenting fenget meg egentlig før sistemann, kveldens hovedattraksjon, Nikolaj Frobenius, stod på scenen. Frobenius har en helt annen type nærvær enn de som har stått der oppe før ham på kvelden. Han er mer intens, mer tilstede. Jeg spisser blikket og fokuserer hørselen.

Frobenius’ nye bok kalles Jeg skal vise dere frykten, en roman hvor Edgar Allan Poe og hans forhold til sin redaktør, kritiker, sammensvorne og rival Rufus Griswald, står i sentrum. Romanen er bygd på virkelige karakterer og historiske fakta, men er uten tvil et fiktivt verk. Den tredje sentrale karakteren i boka er for eksempel utelukkende et av forfatterens fantasifostere. Samuel er en mann som følger Poe som en skygge og begår drap for å hylle Poes litteratur.

Med Jeg skal vise dere frykten videreutvikler Frobenius konseptet fra Teori og praksis (2005), boka han selv kalte en «løgnaktig selvbiografi». Boka er basert på hans oppvekst på Rykkin i Bærum, men er i følge ham selv «60 prosent fakta, resten er fiksjon». Teori og praksis ble mottatt med massive jubelrop, med et unntak av folk fra Rykkin som ikke likte måten hjemstedet deres ble fremstilt på. Jeg likte Teori og praksis svært godt og har siden hatt store planer om å lese flere av Frobenius’ bøker.

Jeg synes denne blandingen av fakta og fiksjon er fascinerende. Jeg liker at man kan ta tak i spennende personer og hendelser for så å spinne videre på dem med en romanforfatters frihet, uhemmet av biografens faktaåk. Det at mange av bokas elementer er basert på faktiske hendelser og personer gir romanen et ekstra lag av mening. Å dikte rundt ekte hendelser gir også en mulighet til å reflektere rundt en epoke, en tendens, med mange flere muligheter for spekulasjon og assosiering enn hva en mer faktabasert framstilling kunne gjøre.

Et svært vellykket eksempel på en løgnaktig biografi er Drömfakulteten av Sara Stridsberg. Drömfakulteten gir seg ut for å være Valerie Solanas’ (kvinnen som skrev SCUM-manifestet og prøvde å drepe Andy Warhol) biografi, men er i virkeligheten er svært eksperimentell roman som kun er løst basert på Solanas’ virkelige liv. Resultatet er en intens og uforglemmelig leseroppelevelse.

Jeg skal vise dere frykten utgis i disse dager. Og av alle bøkene det ble lest fra på Mono er nok det den eneste jeg kommer jeg til å styrte til Deichman for å låne så fort den dukker opp der.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Dikt og forbannet løgn

Legg igjen en kommentar

