Mine tegnede forbilder

Mange mener på at tegneseriebransjen er dominert av menn og at de fleste tegneserier befolkes av sterke menn, mens damene mest er tilstede som pynt og «love interest». Jeg mener at de mange interessante damene er der hvis man bare ser etter. Jeg begynte å lese tegneserier da jeg var 4-5 år og har ikke hatt noen problemer med å finne kvinnelige rollemodeller å se opp til gjennom oppveksten. Derfor vil jeg gjerne presentere de fremste blant dem, i kronologisk rekkefølge.

NightfallNightfallElfquest, eller Alvefolket som den heter på norsk, har ene og alene skylden for at jeg ble hektet på tegneserier. Foreldrene mine leste den høyt for meg da jeg var i barnehagealder og jeg var fanatisk opptatt av disse alvene og deres eventyr. Min største drøm var å bli en alv og bo i et tre og ha en ulv som følgesvenn. Skarpegg, ulverytternes leder, var min stor helt. Den jeg identifiserte meg mest med av jentealvene var Skumring (Nightfall). Hun var en fryktløs jeger, Skarpeggs lojale venn og sammen med Røde Lanse som vel er stereotypien på myk mann.

modesty3.gifModesty Blaise – definitivt actionheltinne nummer en. Hun er tidligere krimdronning som nå kjemper det godes sak. Kunnskapsrik, streetwise, livsfarlig og sexy. Hard mot de harde og omsorgsfull ovenfor de snille og svake. Hun har mange elskere, men bare en livsledsager; hennes trofaste venn Willy Garvin. Hvem vil ikke være som Modesty?

Yoko Tsuno Yoko Tsuno – av japansk opprinnelse, utdannet elektroingeniør og bosatt i Frankrike. Sammen med sine venner Victor og Pol drar Yoko rundt i verden og ut i verdensrommet og opplever eventyr. Sylskarp intelligens, bein i nesa og alltid klar for å hjelpe venner i nød.

Storm Storm – Ororo aka Storm i X-men var også en stor favoritt. Ororo er en mutant som kontrollerer luftens elementer og dermed kan gjøre kule ting som å fly og skape storm. Dr. Xavier rekrutterte henne til X-Men som hun i senere ble leder av. Storms nære forhold til naturen, den kule klesstilen og hennes evne til å fly var hovedårsakene til at hun ble min yndling blant heltene i X-Men. (Og det må sies at Halle Berry ikke engang er nærheten av fylle rollen som Storm i X-Men-filmene. Fysj).

deathDeath – jeg var kanskje 16 da jeg oppdaget Neil Gaimans tegneserie om Death, storesøsteren til Sandman. Hun ble først introdusert som en karakter i Sandman, så fikk hun to egne album; The high cost of living og The time of your life. Som en av mange sortkledde piker trykket jeg Death til mitt entusiastiske unge bryst. Siden har hun fulgt meg som en trofast følgesvenn og oppmuntrer. Hver gang jeg har følt meg motløs ovenfor livet har jeg kunnet sette meg ned med The high cost of living, og hver gang ville jeg føle meg bedre. Deaths humor, sjarm, kjærlighet til alle mennesker og ikke minst hennes livsfilosofi ville uten feil få meg til å slutte å føle at min eksistens var fullstendig meningsløs. Nå som jeg er eldre og betraktelig mer fargerik i klesveien er Death fortsatt en karakter jeg etterstreber å likne.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

12 responses to “Mine tegnede forbilder

  • Engeline

    Oh yes. Det er helter og tegneseriefigurer å drømme om.

  • virrvarr

    Jeg må lage min egen versjon av denne posten, Rullerusk. Og så må du og jeg drikke te en dag i sånn noen-måneders-perspektiv, fordi jeg tror vi har mye tegneserieting å prate om.

    Modesty er et unikum tegneseriehistorisk. Og kudos for å ha med Yoko. Det er ikke så mange som vet hvem hun er (c:

  • Tankekorset

    Det var et nydelig bilde av Storm :) Hvor fant du det? Modesty Blaise leste jeg mye som liten.

  • rullerusk

    Engeline: Ja, og godt er det. Hva skulle vi gjort uten våre tegnede helter? Hatt det mye mer kjedelig, det er ihvertfall sikkert.

    Virrvarr: Ser meget fram til å se din versjon av denne. Te og tegneserieprat høres fint ut. Jeg lever et ganske bedagelig liv med mye åpen kalendertid.
    Yoko ja, hun er fantastisk. Langt flere burde få øynene opp for henne.

    Tankekorset: Ja, det er et kjempeflott bilde! Fant det ved google etter bilder av «Storm X-Men». Det er fan art og ikke fra noen offisiell tegner tror jeg. Nå prøvde jeg å google det fram igjen, men fant det ikke :( Men jeg fant et kjempetøft fanbilde som er tegnet av en av mine store serieskaperhelter; Ross Campbell. Se her:
    http://www.elfwood.com/fanq/r/o/rocambe3/xmen_storm.jpg.html

  • Tankekorset » Blog Archive » Noen som har noe å bidra med?

    […] gjerne legge ut her et utrolig tøft bilde av Storm fra X-Men, tegnet av Ross Campbell. Takk til Rullerusk for […]

  • camilla

    Jeg synes faktisk Winnowill i Alvefolket var ganske kul bad lady jeg da…

    Det er mange toeffe damer i tegneserier.. Jeg har ikke personlig lest det men typen hevder iherdig at Batgirl (ja faktisk) er hard as nails…

  • rullerusk

    Winnowill er nok tøff ja, men kanskje ikke helt egnet som forbilde, ond som hun er… eller?
    Jeg har heller ikke noe forhold til Batgirl. men Alicia Silverstone var jo ganske kul som Batgirl i en av Batman-filmene mener jeg å huske…

  • Maren

    Jeg leste også mye Modesty Blaise. Jeg veit ikke helt hva som gjorde det så fint å se en fiksjonsfigur sparke å slå da jeg var tenåring, men det føles som noe som var viktig.

  • rullerusk

    Nå har jeg alltid syntes at det er gøy med litt gladvold da. Særlig når det er slemme, slemme mennesker som får deng av en kul dame. Og jeg tror absolutt av det er bra for unge piker å se Modesty Blaise inn action, særlig for å veie opp for all populærkulturen rundt oss hvor damer i beste fall tar initiativ når de løper etter en eller annen mann. hmpf.

  • Stjernesøkeren

    Herlig skrevet! Jeg blir alltid så glad når jeg ser at andre også har lest/leser Alvefolket :) Som et tillegg kan jeg si at Fables også har en del sterke og herlige kvinneskikkelser! Jeg leser iallefall aldri eventyret om Snehvit og de syv dvergene på samme måte igjen o_O

  • rullerusk

    Hei Stjernesøker. Enig i at Fables er veldig bra. Snøhvit er kjempetøff!

Legg igjen en kommentar

