U Kan Tori Read

Jeg tar med jevne mellomrom en tur innom Outland for å sikle i hyllene der. Nyheter, klassikere, oppfølgere, jeg vil jo helst ha alt. Blant bøkene som jeg ennå ikke har tatt meg råd til, men lengter etter, er Comic Book Tattoo. Den er en tegneserieantologi hvor hver historie er inspirert av en av Tori Amos‘ sangtekster. Slik ser omslagsillustrasjonen ut:

Ca. 90 serieskapere har bidratt til å lage fortellinger og illustrasjoner til 51 av Amos’ sanger. Blant bidragsyterne er blant annet David Mack som står bak den nydelig og underlige serien Kabuki. En annen tegner jeg liker godt som er med er Pia Guerra, først og fremst kjent som medskaper og hovedillustratør av Y:The Last Man.

Illustrasjonen under er fra “I Can’t See New York” av Adi Tantimedh og Ken Meyer, Jr.

Denne andre illustrasjonen er fra «The Beekeeper» som er skrevet av Neil Kleid og illustrert av Christopher Mitten.

Jeg synes en tegneserieantologi er en spennende tilnærming til det å tolke Amos’ tekster og det er også en original måte å hylle en unik artist på. Med Amos’ nære forhold til og samarbeid med Neil Gaiman, er det kanskje ikke rart at hun gjerne åpner tekstene sine for tegneserienes verden.

Jeg har en ting å utsette på denne utgivelsen og det er formatet. Boka er veldig stor og ettersom den ikke er innbundet blir den litt lefsete og uhåndterlig. Det er synd, for en bok som ellers ser så flott ut, med kult coverbilde og vakre illustrasjoner, hadde fortjent en mer påkostet innbinding. Det hadde selvsagt blitt dyrere (paperbacken koster bare 299 kr), men man hadde fått et praktverk som hadde vært verdt pengene.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “U Kan Tori Read

  • Maren

    Den finnes i inbundet også! Men det er så klart enda dyrere.

    Jeg kjøpte den (i paperback) fordi jeg tilfeldigvis hadde nok penger samtidig som den kom ut. Den ble på en måte symbolet på at jeg Hadde Penger, og det er den fortsatt. Men jeg måtte ha hjelp til å få den med meg hjem. :oP

    Også liker jeg den. Noen av bidragene bare sugde seg fast i huet mitt og ble der. Noen få var også delbare med den vesle, ekstra stas.

  • rullerusk

    Oh, fint at den finnes i innbundet, fant bare paperbacken på Outland. Hm, fortsatt i tvil om hvilken jeg skal ta… Uansett kult at du fikk skaffet deg den. Det er deilig å ha sånne ting som man føler er litt luksus ja. Om det så er ny tegneserie, et klesplagg, en ny plate.

    Det er godt å høre at du liker den, det er jo ikke alltid at slike konsepter fungerer. Koslig at lille jenta di også kunne få med seg noe, så du fikk delt noe av det du liker godt med henne.

  • Maren

    Ja (til alt, som windows sier)! Det var ikke alt jeg likte, men det var nok til at det var verdt det.

    Vesla mi vil forresten skrekkelig gjerne være med på konsert, og aller helst med maiden eller tori amos. Det er litt vanskelig å forklare det med «voksenkonsert» og «seint på kvelden». Jeg føler meg som verdens største dust hver gang. SLEM forelder. INGEN kjeks. FY.

  • rullerusk

    hehe, å ikke ta med en liten jente til et sted med fryktelig høy musikk og en haug med mer eller mindre berusede voksne faller inn under «SNILL forelder»-kategorien min ihvertfall. Så synes du ihvertfall burde kunne unne deg en liten kjeks ;) Men om noen år er hun jo gammel nok til å kunne være med. Jeg var vel 11 første gangen jeg var med moren min på stor «voksenkonsert». (Michael Jackson på Valle Hovin. Uforglemmelig). Også er det jo en del musikkfestivaler om sommeren som er mer eller mindre barnevennelige.

  • Virrvarr

    Omg! Jeg vil ha denne . Jeg må ha den. Miff. *loggerinnpåamazonogbrukerpenger*

  • rullerusk

    Tenkte faktisk på deg og ante at du ville reagere slik da jeg skrev denne posten, Virrvarr. Glad jeg kan få deg til å bruke penger på fine ting :D

Legg igjen en kommentar

