Toxic poetry

Sweet Sister Cocaine, lay your cool hands on my head

Hey, Sister Morphine, you’d better make up my bed

‘Cause you know and I know tomorrow I’ll be dead

And you can sit around and you can watch

All the clean white sheets stain red

Marianne Faithfulls ord fra Kate Pendrys munn. Kate Pendry står på scenen på Blå. Hun snakker om poesi, om politikk, om Siv Jensen, om kunst. Når Kate Pendry snakker føler jeg alltid at hun snakker til meg. Personlig. Når jeg hører på hennes ukentlige sending på RadiOrakel sier hun «you», «love», «darling», «you». Pendrys «you» er et annet enn det skravlekoppene på P3 bruker når de sier «du», «deg», «send inn din tekstmelding». Når Pendry sier «you, yes, you«, så hører jeg etter. Jeg vet at hun snakker til meg. Ja, meg. Jeg føler at vi har en dypt personlig samtale. Radio føles ikke lenger som enveiskommunikasjon. Jeg svarer. Og jeg håper at hun hører meg. Det er fint å se henne på scenen på Blå. Hun snakker. Og jeg svarer slik jeg pleier. Inni meg.

«Toxic Poetry» har denne forestillingen blitt kalt og innledet på tirsdag høstsesongen med Litteratur på Blå. Pendry leser og siterer fra sangtekster. Hun går gjennom alfabetet fra A til Z («the real alphabet» som hun sier) med tekster som er provoserende, vakre, latterlige, skremmende, bevegende. Begynner med «Anarchy in the UK» (hva ellers) og ender opp med… jeg husker ærlig talt ikke hva Z var. Pendry veksler mellom sin mest myke og forførende stemme og guttural hardcore-brøling. Slik er Pendrys forestillinger alltid. Hun smiler, sjarmerer. Så gir hun deg en knyttneve i magen. Jeg nærer en dyp beundring for denne damen.

Dette klippet er fra Toxic Poetry, men ikke den framføringen som var på Blå. Nyt den likevel.

Jeg anbefaler å ta en titt på programmet som Litteratur på Blå har fått lagt ut på siden sin. Det er mye lovende som venter utover høsten.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Toxic poetry

  • Oda

    Åh, så bra at du var der! Jeg ville gå, men så ble jeg syk. Fin og personlig beretning, jeg visste ikke at hun var ukentlig på RadiOrakel. Har du tidspunktet også? Jeg prøvde å kikke på sendingsprogrammet, men fant det ikke ut.

  • rullerusk

    Så synd at du ikke var der, det var en veldig fin kveld.
    Ah, dårlig av meg å ikke legge ut link til Rakel, skal rette på det nå. Showet til Pendry heter «Sister Ruby Tuesday» og går på tirsdager kl 15-16 og i reprise torsdag kl 9-10. En fantastisk lytteropplevelse når hun er i form (desverre ikke alltid, men hun spiller uansett alltid veldig bra musikk :))

Legg igjen en kommentar

