Poesi mens vi puster 2

ENKELTE TRAPPEROM

du kysser en negl

jeg kysser et øyenbryn

du kysser øret

jeg magen

du slikker halsen

jeg lårene

du klatrer oppå meg

vi trapper opp

du stryker føttene dine mot mine

jeg nusser øyelokket

du blåser meg i håret

jeg legger hodet på magen

du legger en hånd bak nakken

jeg stryker utenpå kjolen

du setter deg ved siden av meg

vi trapper ned

så snakker vi

og du sier at forelskelse er duse rom

og du sier at kjærlighet er en opplyst toppetasje

i et ellers mørklagt bygg

og du sier at vi er et bygg

men du vet ikke om vi er i samme etasje

du vet ikke om det er lysbryteren din jeg fikler med

eller om jeg fortsatt er på vei opp trappene

men jeg elsker deg ikke oppover

(sier jeg)

jeg elsker deg nedover

jeg elsker deg ikke høyere

jeg elsker deg lavere

jeg elsker deg ikke over alt

jeg elsker deg under alt

jeg elsker deg under toppetasjen

jeg elsker deg under de duse rommene

jeg elsker deg under stolen du sitter på

og bordet du lener albuene mot

jeg elsker sålen i skoen din

jeg elsker bunnen i kaffekruset

jeg elsker det snåle speilbildet på baksiden av skjeen

jeg er tyngdekraften

jeg elsker deg under alt

jeg elsker deg som røtter og nedbør

– Nils-Øivind Haagensen

fra samlingen Enkelte dikt

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

3 responses to “Poesi mens vi puster 2

Legg igjen en kommentar

