Jeg velger meg Oktober!

Jeg velger meg oktober!
I den det døde faller,
i den endringer får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe våger.

Jeg velger meg oktober,
fordi den stormer, feier,
fordi den skuler, uler,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den måned tanken våkner!

Jeg feirer altså at mitt yndlingsforlag, Oktober, har sluppet høstlista si med å stjele/låne fra Bjørnson og hemningsløst omdikte litt med nødrim og det hele. Det er nemlig mye å feire denne høsten. To av mine favorittforfattere, Hanne Ørstavik og Tore Renberg kommer med nye bøker denne høsten. I tillegg ga de akkurat ut en antologi som omhandler Ørstaviks forfatterskap. Den har allerede rukket å skape litt debatt. De siste dagene har redaktørene for antologien og kritikere av Ørstaviks forfatterskap diskutert i Klassekampen om hvorvidt det er feil å lage en antologi med artikler utelukkende skrevet av folk som er positive til forfatterskapet. Jeg ser ihverfall veldig fram til å lese den. Etter det vil jeg kanskje uttale meg her om jeg syntes at boka burde hatt flere kritiske røster.

Boka jeg er mest klappe i hendene spent på er den tredje boka i Tore Renbergs fortelling om Jarle Klepp, Charlotte Isobel Hansen. Jeg elsket Mannen som elsket Yngve. Jeg ble imponert av den sterke oppfølgeren Kompani Orheim. Jeg ser svimlende fram til å ha tredje bok i hendene.

En annen forfatter på Oktobers høstliste som må nevnes er Ingrid Z. Aanestad. Hun kommer med sin andre roman, Eg kjem med toget. Hun debuterte med en fin og underfundig liten bok, I dag er ein fin dag, i 2006 (jeg har en liten post på lur om den, som dukker opp her snart) og jeg er veldig spent på hvordan hun har utviklet seg siden debuten.

Jeg innser at denne posten ble uforbeholden reklame for Oktober, men jeg gir pokker ettersom de har en fantastisk forfatterstall og kun gir ut kvalitetslitteratur og ikke selvhjelpsbøker skrevet av kjendiser, nusselige «gavebøker» og lignende ræl. Jeg leser høstlista deres og får gåsehud. Og det er ikke fordi høsten har satt inn.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Jeg velger meg Oktober!

  • rullerusk

    Takk Fred. :)

  • virrvarr

    Vi pratet om det en dag. Spartacus (mitt forlag), Pax og Oktober har jo kontorer rett ved hverandre. «En bombe her og det blir ikke noen bokhøst i år» sa kompisen min. Så sant! De store forlagene gir ut mye møl disse dagene. Skal jeg skrive skjønnlitteratur noen gang, vil jeg være en Oktober-forfatter. ^_^

  • rullerusk

    De små og kule holder sammen ja. De tre er jo de tøffeste forlagene i byn ;) Ser ikke bort i fra at du debuterer på Oktober en dag, Virrvarr. En av tingene jeg liker med dem er jo at de plukker opp unge lovende forfattere og hjelper dem med å utvikle seg, som fx Agnar Lirhus og Ingrid Z. Aanestad.

  • Stine

    Hyggelig med kommentar i bloggen min :)
    Jeg kommer nok til å se filmen i løpet av høsten. Traileren ser jo veldig bra ut, og det er mange som gir den god karakter. Må nok dempe skepsisen min angående filmatiserte bøker, hehe

  • rullerusk

    Hei Stine. Det er naturlig å være skeptisk til filmatisering av bøker. Særlig når det gjelder bøker man liker svært godt. Trikset er å prøve å glemme boka når man ser filmen og se den som et selvstendig verk som verken kan eller skal være en tro kopi av boka. Det er ikke alltid at man klarer det selvsagt, men jeg blir ofte mindre sur på filmen («hvorfor har de tatt bort det og det, hvorfor har de endret på det, dumminger») når jeg prøver å tenke slik :)

Legg igjen en kommentar

