Fornyelser

Den observante leser vil i dag kanskje legge merke til noen små endringer her på vesle bloggen. Jeg har laget en ny side som heter «Bøker jeg har lest». Jeg synes alltid at det er gøy å titte på blogger med lister som viser hva vedkommende leser eller lytter til, så da var det vel på tide at jeg lagde en liste selv over bøker jeg har lest i år. Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange bøker jeg egentlig leser på et år. Jeg er også spent på om jeg på slutten av året vil kunne se et lesemønster. Jeg har hittil bare inkludert bøker i lista, ikke tegneserier. Jeg kommer til å se det litt an. Kanskje jeg inkluderer tegneserier etterhvert eller lager en egen liste for dem.

Andre fornyinger er at jeg har omrokkert litt på sidemenyen, slik at den nye fine boklista samt siden med gjestebok skal bli litt mer synlig.

Nå har jeg akkurat vært på biblioteket og lånt en fin bunke med lovende bøker så følg med.


About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

9 responses to “Fornyelser

  • Maren

    Leselogg er praktfullt! Jeg har ført en sånn et par år, og oppdaga at jeg leste mye mer enn jeg trodde.

    I år har jeg passert femti, men det har mest å gjøre med at jeg har lest mye lettlest. Bøker jeg likte da jeg var tenåring, særlig. Lettlest ftw.

  • rullerusk

    Det er liksom det jeg håper å oppdage også; at jeg leser mer enn jeg trodde. Synes at 19 bøker hittil i år er litt stusselig… Men jeg har hatt et vanskelig leseår. I våres hadde jeg liksom ikke lyst til å lese noenting. Begynte på masse bøker og la dem fra meg etter noen sider. Fikk lest en god del tegneserier da, og det er jo noe. Men etter å ha kost meg med avslappet lesning av Neil Gaiman og Jan Guillou i sommer har jeg fått tilbake lesegleden og er i full gang med bokpløyinga igjen. Deilig!

    Koslig å lese ungdomsheltene sine omigjen da. Ble du like begeistret eller var det noen som skuffet deg? Er jo ikke alt som gjør seg like bra ti år etter…

  • Anja

    Jeg tror jeg leser en hel del mindre når jeg fører oversikt over hva jeg har konsumert av litteratur. I det minste har jeg merket at bokbudsjettet har gått ganske kraftig ned. Så det der tror jeg godt kan slå begge veier.
    Men jeg fortsetter å gjøre det fordi jeg har så dårlig hukommelse, hehe.

  • Maren

    Leseglede skal til! Blir gøy å se hva som havner på leselista di etter hvert.

    Ungdommens høyest elskede var litt både og. Den største suksessen var «the picture of dorian gray», den er fortsatt lesbar, men den er vel ingen ungdomsbok heller. Den største skuffelsen var «skyggen over steinbenken» og de der. Jeg fikk samme følelse av dem som jeg får av å gå på Shangri-la. Litt sånn pinlig berørt – ikke over at jeg har likt det, men over at jeg fant det så utrolig fascinerende. Men det var noen reine ungdomsbøker jeg fortsatt syntes var lesbare også. Lise Blomquist sine praktfullt politiske overkorrekte ungdomsbøker blåveispiken, hvit heks og rødglødende.

    Jeg har ikke våga meg på Pelle og Proffen enda. Der er jeg redd jeg kommer til å slite med språket, uten at jeg er helt sikker på hvorfor jeg er redd for det. Og Narniabøkene er jeg redd for propagandaen i. Jeg veit ikke om de er verdt en lesning til, eller rettere sagt, om jeg ikke ødelegger hele barndommen og ungdommen min om jeg leser dem.

  • rullerusk

    Hei Anja. Kanskje man leser mindre når man fører liste fordi det plutselig føles litt mer som et pliktløp? Jeg håper det ikke skjer med meg. Lister er jo så gøy. Og det er bøker og. :D

    Maren: Synd å høre at «Skygge»-bøkene var en skuffelse. Jeg likte også de veldig godt og har tenkt på å lese dem igjen.
    Jeg leste faktisk Pelle og Proffen på nytt for et par år siden og storkoste meg! Leste ikke alle da, bare favorittene; Døden på Oslo S, Sannhet til salgs og Storbyens stemme. Syntes de hadde holdt seg ganske bra. :)

  • Fred

    Jeg er redd for å lese Michael Ende: ‘Momo, eller kampen om tiden’ igjen. Syntes den var glitrende da jeg var ni, og den ble også starten på en langvarig elsk på en skrivemåte som kanskje er kol på tysk men barnslig og klønete på norsk (mye underoverskrifter, lange setninger, tankestreker og paranteser). Derimot så jeg filmen her om dagen, den var finfin.

  • Fred

    Jeg har fremdeles arr fra ungdomsbøkene til Vigdis Hjorth forøvrig. Pinlig da, pinlig nå. Unntakene er to setninger som lot meg tenke at ja, ungdom er teite (deilig, og det det motsatte av hvordan jeg følte for Vigdis Hjorth generelt), og som jeg fremdeles humrer av når jeg husker dem. Var noe slikt som: «Hun slo meg i hjertet!» og «Hun knuste den uknuselige flasken!». Begge fra samme partyskildring i samme bok, men husker desverre ikke hvilken.

  • Fred

    Og P.C. Jersild: Barneøya! Skrekk og gru. Her er det enten snakk om en voldsom kulturkollisjon eller en forfatter som overhodet ikke husker hvordan det er å være barn.

    Ok, nå slutter jeg. Takk for meg.

  • rullerusk

    Hei kjære Fred. Er denne intense bruken av kommentarfeltet et tegn på at du begynner å bli litt lei/smågal av å sitte hjemme hele tiden i et forsøk på å ta norgesrekord i studiepoengstagning? Hmmm? Være med meg ut og drikke øl snart tenker jeg.
    Jeg har faktisk ikke lest «Momo: kampen om tiden» og skammer meg litt over det. Har sikkert hatt den på «Bøker jeg må lese»-lista siden jeg var 12 år. Kanskje jeg bør lese den nå og fortelle deg om hvordan det gikk?
    Leste ikke noe Vigdis Hjort, men jeg hun er litt i samme gate som Kari Bøge. Jeg leste bøkene om Pia, «Speilet fanger» og «Ryggen fri» mange ganger og de gjorde et uuslettelig inntrykk. Tror jeg muligens hadde blitt litt flau i dag. Ellers tror jeg ikke at jeg fikk så mange arr av bøker fra ungdomstiden. Jeg pløyde meg gjennom absolutt alt jeg kom over av bøker og ble enten begeistret eller likegyldig. Er det noe som er flaut er det vel egentlig hvor ufattelig mange idiotiske «ungpikebøker» fra Penny-klubben og lignende jeg klart å konsumere i løpet av barne- og ungdomsskolen. Jeg gremmes! Har gudskjelov blitt mer kritisk med årene ;)

Legg igjen en kommentar

