Bokmem

Jeg er blitt tægget av Oda med et bokmem. Memet går ut altså ut på at jeg skal ta den boka som er nærmest meg, slå opp på side 123, finne den femte setningen og så poste de tre neste setningene her på bloggen.

Da jeg først så at jeg var tægga satt jeg på jobb og var omgitt av innleverte pensumbøker. Det kunne jo gitt noen interessante resultater her, men som den flittige bibliotekaren jeg er ventet jeg til jeg kom hjem med å svare på utfordringen. Så da blir det bøker jeg har lånt på biblioteket i stedet. Ettersom de nærmeste bøkene lå rett oppå hverandre velger jeg å sitere fra begge to, håper det ikke er regnet som memejuks ;)

Øverst lå Complete Plays av Sarah Kane. Side 123 er litt uti skuespillet Cleansed fra 1998. Jeg velger å ikke regne med sceneanvisningene og teller meg dermed fram til etter femte replikk.

Robin: That letter don’t look like it sounds.

Grace: R

Robin: That one does/but that one don’t

Boka som befant seg under Complete Plays var Samlede dikt av Gunvor Hofmo. De tre setningene derfra blir de to siste i diktet «Tre hengte i en kveld» og den første i diktet «Natt». Begge diktene er fra Hofmos femte bok, Testamente til en evighet, som ble utgitt i 1955. Jeg er veldig begeistret over hvor bra de fungerer sammen og egentlig blir et nytt dikt.

Han venter dem,

og blåsten skjærer stille

langs ødets smerte, legger

dem i den.

Tilbake er tre blader

som vil styrte

sin ensomhet mot treets rot igjen…

Blåst i kronene, denne natt

har ikke smerten hjemsted,

ropene står forlatt

under de tomme galger –

Kane og Hofmo skriver så du kjenner det i hjerte, blod, marg og bein. Tekstene deres er styggvakre, tidvis brutale og fantastiske. I dag var jeg på biblioteket igjen og lånte Reise til nattens ende av Celine. Kanskje tåler jeg ikke alt dette lyset og må ha litt dyster litteratur for å veie opp for sommeren som truer? Men det er nå en gang sånn at det er den litt mørke og farlige litteraturen som er den beste. Når jeg vil ha lett og ledig underholdning leser jeg tegneserier eller ser på tv. Bøker er alvor.

Her er et bilde fra en oppsetning av Cleansed.

Det hører med til oppgaven å tægge fem andre. Ehm sorry Oda, men ettersom jeg er ganske venneløs i bloggosfæren så tægger jeg bare to. Jeg er nysgjerrig på hva de kommer til å svare. Så Ellinor og Virrvarr er herved tægga.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

9 responses to “Bokmem

  • Oda

    Morsom variant med delene av to dikt som ble til ett! Helt enig i at de passet godt sammen. Det sier kanskje noe om at Hofmo beveget seg mye innenfor samme problematikk i flere dikt? Uansett er jeg veldig imponert av at du valgte poesi og skuespill, de to sjangrene jeg selv nesten aldri får meg til å lese. Tror nok du er hakket mer intelektuell enn meg, egentlig… ;-)

  • rullerusk

    Ja, det er nok mye død og elendighet som går igjen hos Hofmo. Kanskje ikke så rart at diktene passer fint sammen. :)
    Det er ikke så ofte jeg leser skuespill, men Sarah Kane er jo en mye omtalt dame så hun har vært på leselista mi lenge. Og flere av skuespillene hennes fx 4:48 Psychosis fungerer nesten som en eksperimentell roman.
    Dikt er noe jeg prøver å bli flinkere til å lese. Liker best dystre og sære ting selvsagt, som Hofmo, Baudelaire og Emily Dickinson.
    Men jeg leser nok mest romaner jeg og, som alle vanlige dødelige ;)

  • fred

    Dette er sånt som jeg slenger meg på uten å blunke, kanskje har jeg en eksponeringshornyness i dypet et sted som kommer til uttrykk her.

    Eneste skuespill jeg har i umiddelbar nærhet (bortsett fra z’s ibsensamling) er også klassisk og en ganske ekkel sak: Arthur Miller The Crucible.

    Den nærmeste boken:
    «Here the treaty powers are less clear, the processes of implementation are less powerful, and the Commission typically enjoys less cooperation from national governments which are themselves the targets of control. In this area (as with the liberalization of utility regulation) the Commission is more than the agent of the member governments; it transcends national interests and aspires to be truly ‘supranational’. Despite national hesitation the state aid regime has chalked up significant successes and has consolidated an historic move away from state subsidization of industry and, indeed, away from traditional industrial policy.» (Wallace, Wallace & Pollack: Policy-Making in the European Union.)

  • rullerusk

    Eksponeringshornyness er alltid velkomment her. :) Særlig når det innebærer et innslag av faglitteratur oppi alt dette poesi- og tegneseriefjaset. ;)

  • fred

    Aprikos bøker, har du lest noe George Saunders? For meg minner det for mye om Robert Crumb (en sammenligning jeg har stjålet fra en kritiker men jeg synes stemmer), men det er noe jeg ser for meg at du kan like (om jeg ikke forveksler deg med en annen som liker Bukowski. Saunders er en lite brutal komafetter til Bukowski).

  • rullerusk

    Nei, har ikke lest Saunders, ikke Crumb heller (har tittet litt på det Crumb lager og det er ikke helt min smak tror jeg). Og du må nok tenke på noen andre for jeg har ikke lest noe særlig av Bukowski, bortsett fra «Postkontoret» som jeg leste på videregående fordi alle de selvhøytidelige wannabe-intellektuelle gutta jeg hang med mente Bukowski bare var såååå intens. Ettersom jeg nå bare forbinder Bukowski med den slags irriterende typer så har jeg ikke orket å nærme meg ham igjen…
    Er Saunders noe du anbefaler?

  • fred

    Nei, da gjør jeg vel ikke det. Men det er på grunn av din og min bak altså, tror han er bra for mange andre.

  • rullerusk

    Hehe, man skal ikke avskrive noe før man har sjekket det ut. Kan ta en titt på Saunders jeg. :)
    Dave Eggers er på Litteraturhuset i kveld. Men du må vel lese til eksamen stakkars :(

  • fred

    Jeg sluttet å lese en saundersbok halvveis, kjedet meg, så det er vel ikke noe vits om du ikke liker ubehagelig amerikana.
    JA JEG VET at eggers er i dag, gurimalla så bittert. skikkelig skikkelig bittert. Har så lyst til å tusle opp litt likevel, djevelen på skulderen vokser, men jeg kan virkelig virkelig ikke.

Legg igjen en kommentar

