«… et hjerte som banker for ting som hun tror på»

For et par uker siden hadde jeg gleden å være på slippfest for tegneserien 90’s Love Song av Tor Ærlig på Indigo. Det var en festlig og minneverdig aften, med hyggelige mennesker og bra musikk. Tegneserien virket også lovende der jeg stor og blafret gjennom den i den provisoriske salgsboden i festlokalet. Jeg gledet meg til å lese den og jeg må ha vært snill i år fordi på bursdagen min fikk jeg ikke bare pent vær, men 90’s Love Song svevde også pent innpakket min vei.

I 90’s Love Song møter vi illusjonisten Valemonen Wolfmann og spåkvinnen Marjeta. I en krystallkule i et slitent tivoli ser de et henfarent tiår, 90-tallet. 90-tallet representert gjennom en særegen kjærlighetshistorie. Joril er en rastløs sjel som vil bort fra drabatnbyhelvete. Hun drar til Oslo og prøver å realisere seg selv gjennom studier og gjennom unge menn hun finner på sin vei. Knut er en ung mann som stadig feiler i kjærligheten. Han blir sviktet og tar hevn. Ved en tilfeldighet ender de begge opp i en forelesningssal hvor den forfyllede psykologiprofessoren bestemmer seg for å demonstrere sine evner innen hypnose. Innen de går derfra er Knut og Joril dømt til å være forelsket i hverandre til evig tid. Men selv om kjærligheten har kommet dypt og plutselig inn i livene deres betyr det ikke at livet blir problemfritt.

Jeg må innrømme at jeg hadde håpet av 90’s Love Song ville være mer romantisk. I stedet fikk jeg noe helt annet hva jeg hadde ventet meg. Og det er kanskje en positiv ting. Den er i hvertfall fortalt på en spenstig og leken måte. Rammen rundt fortellingen med Valemon og Marjeta som ser i krystallkulen er fin og tilfører historien både humor og et pust av noe mytisk. 90’s Love Song er altså ikke den store kjærlighetsfortellingen slik jeg trodde, men et tilbakeblikk i et tiår sett gjennom to forvirrede individer som prøver å finne mening og kjærlighet. Og som gjør på en måte, men selvsagt ikke slik de trodde.

Tor Ærlig aka Tor Erling Naas har vært aktiv tegneskaper i mange år. Det store gjennombruddet kom i 2006 med tegneserieromanen Ser du meg nå? utgitt på Jippi Forlag. Den fikk mye omtale og blir av mange sett på som et gjennombrudd for norske tegneserier. Med 90’s Lovesong fortsetter Tor Ærlig å bygge ut den episke grenen i det norske tegneseriemiljøet.

90’s Love Song er morsom, romantisk på en realistisk måte og full av refereranser til musikk fra 90-tallet (kanskje særlig artig for oss som var tenåringer på den tiden). Den er også flott tegnet på en måte som absolutt gir ekstra dybde til fortellingen. Sett på en plate med Raga Rockers eller Jokke & Valentinerne og les.

PS. Takk til Andreas for å ha forært meg denne fine bursdaggaven og for å være en trofast leser av denne bloggen.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “«… et hjerte som banker for ting som hun tror på»

  • Oda

    Det er litt morsomt at du anmelder denne samme dag som Morgenbladet. Grattis, du er superaktuell! :-)

  • rullerusk

    Hehe, go meg! Slo strengt tatt Morgenbladet på målstreken ved å publisere denne torsdag kveld. De derre kulturelitefolka ligger bare sååå etter da. ;)

  • Tegnestiftet

    Bra anmälan. Gläder mig till den kommer på bibblo. Gillade den förra boken, kul att det kommer nya tecknare på banan som inte tänker dagsstrip :)

  • rullerusk

    Hei stiftet. Så fint at du likte anmeldelsen min. Jeg kan tipse deg om at de har fått inn tre eksemplarer av denne på Serieteket allerede. De er selvsagt utlånt, men det er bare å sette seg på venteliste. Helt enig med deg i at det er godt å se en serietegner som ikke skriver striper slå igjennom. Har desverre ikke fått lest «Ser du meg nå?» men skal se å få gjort det så fort som mulig. :)

  • Tegnestiftet

    Ah det har jag missat (har tegneserier som intresse i «Mappa mi») Skall sätat mig på listan på en gång. Apropå bra serier, sitter med en fin bok framför mig just nu: «Husfred» av Allison Bechdel, skall bära den till Schous bums! Sjävbiografisk men till skillnad mot många andra SB serier är den jäkla fint tecknad. Läs och lär! ;)

  • rullerusk

    Jeg tittet på «Husfred» da jeg var på Serieteket for en stund siden og mente at den så lovende ut. Takk for at du minte meg på den! Den skal absolutt lånes og leses ved første anledning!

Legg igjen en kommentar

