27 candles

«Hva skal jeg gjøre på bursdagen min» undret Rullerusk i det hun våknet i morges og så at kalenderen viser at hun har rundet sitt 27. år. Ettersom fødselsdagen i år faller på en hverdag er hemningsløs drikking og ballongtramping utsatt til den påfølgende helgen. Således må selve dagen markeres på en mer edruelig måte. Det må også sies at den opprinnelige planen var romantisk middag på et sted som krever pent antrekk, men ettersom Rullerusk nylig måtte endre relationship-statusen sin på Facebook fra «in a relationship» til «singel», så sier det seg selv at det vil bli middag uten romantikk på den store dagen. Så hva skal en enslig pike så gjøre?

Svaret på det spørsmålet kom raskt etter et lite søk på Underskog. De cinematekiske guder har hørt Rullerusks rop etter en passende aldersmarkering. Tirsdag 6. mai vises Sixteen Candles med Ms. Molly Ringwald i hovedrollen på Cinemateket i Filmens Hus.

Sixteen Candles er en av de mange klassiske ungdomsfilmene som ble laget John Hughes på 80-tallet. Handlingen utspiller seg i løpet av Samantha Bakers 16-årsdag. Å bli sweet sixteen burde være en flott begivenhet. I stedenfor presterer hele familien å glemme bursdagen hennes fordi de er altfor opptatt med å planlegge storesøsterens bryllup. Så følger intriger som involverer hemmelig forelskelse, seksuell desperasjon, kjekke fotballspillere og håpløse nerder i en herlig blanding. Og det å fylle 16 ble noe spesielt likevel.

Sixteen Candles er en ganske morsom og sjarmerende film, selv om det er Pretty in Pink som fikk meg til å bli en virkelig fan av Molly Ringwald. Med sin frapperende kombinasjon av rødt hår og brune øyne, furteleppe, snappy replikker og unike klesstil er en Molly en pike som alltid får meg i godt humør. Hun er en særdeles god kur for jenter som føler at de har vært gjennom en del strabaser i det siste. Som Buffy sier i «What’s my line Part Two» (min favorittepisode i sesong 2 av Buffy the Vampire Slayer): «After all of this is over, I’m thinking pineapple pizza and teen video movie fest. Possibly something from the Ringwald oeuvre.»

Jeg velger i dag samme løsning som Buffy. Selv om jeg har en mistanke om at noen venner planlegger noe mer alkoholholdig senere på dagen. Vi får se. Hittil i dag har jeg fått masse hyggelige gratulasjoner, deilig kake og skinnende sol. Og det føles ganske bra ut å bli 27.

Her er en Molly Ringwald-tribute jeg fant på YouTube, til tonene av «Pretty in Pink» framført av The Psychedelic Furs. Hm, deilig!

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “27 candles

  • Tina

    Se der va ho endeli tebake med en interessant og velskrevet post i kjent stil! Gratulere så masse med dagen min venn – skulle gjerne vært der og feira med dæ! :)

  • rullerusk

    Mange takk vennen. Det er godt å høre at comebacket mitt er til glede for noen. Jeg er veldig smigret over at det er flere av dere der ute som har formidlet til meg at mangel på oppdateringer her har skapt et savn i hverdagen deres. Nå begynner jeg altså å få ryddet opp i hodet mitt slik at det endelig kan bli rom for å skape flere artige rablerier.
    Det er også hyggelig å få min første kommentar fra deg Tina. Det føles godt at du følger med på meg, selv fra andre siden av jorda. :)

Legg igjen en kommentar

