På toppen av tabellen

Mange har harselert med sportstilhengere som sitter på rumpa i sofaen med ølen i hånda og hyler om at utøverne på tv-skjermen må raska på. Men jeg vil nå si, etter å akkurat ha sett Fredrikstad slå Bodø-Glimt 2-0 på hjemmebane, at å være fotballsupporter er skikkelig slitsomt. At dette gjelder for tilhengere av andre sporter er mye mulig, men ettersom jeg mener at fotball er den eneste idretten det er verdt å se på vil jeg her fokusere på den edle sporten som innebærer vakker grønn plen, 22 menn og en rund lærkule.

Å være fotballsupporter er rett og slett en tøff jobb. Først er det det psykiske presset. Nervene før kampen, undringen, kalkulasjonen av odds, den frenetiske skummingen av fotballsidene til diverse nettaviser for å finne spådommer angående den forestående prøven. Mageknip, uregelmessig puls, rastløshet og svetting er klare tegn på at det nærmer seg seriekamp. Løsningen er selvsagt å ta på seg lykketruse/skjerf/sko/lue/sokker, jekke en øl (desverre ikke alltid mulig) og brøle taktfaste kamprop for å få en følelse av kontroll og slik gjenvinne fatningen.

Det er uten tvil slitsomt å løpe rundt på en bane i 90 minutter. Men det er langt i fra noen tur i parken å sitte på tribunen/sofaen/barkrakken heller. I løpet av en kamp er det så mye roping, klapping, synging, buing, hopping, tramping og vriing at man føler man vet hva gutta på banen sliter med. Å stadig sitte med hjertet i halsen i 90 minutter er også med på å gi følelsen av at fysikken blir presset mer enn hva sunt er. Men det er ikke bare hva man selv gjennomgår. Det er også empatien jeg har med de 11 mennene som løper der ute som gjør at jeg føler meg helt utslitt når dommeren blåser for siste gang

En fotballsupporters liv byr altså på mange prøvelser. Særlig når man har et rød-hvitt hjerte det står FFK på. Man vet aldri hva dette laget kan finne på å prestere på banen. Det er et fantastisk lag der, men å så lunefulle. En helg spiller de som serievinnere og den neste får man lyst til å spise opp supporterskjerfet i fortvilelse. Noen ganger, sånn som i dag, veksler man mellom disse to motpolene i en eneste kamp. Første omgang var et trist syn, men det bedret seg litt på slutten. Så kom andre omgang og ga oss spill med fart og to vakre mål. Fredrikstad leder tabellen. Jeg vet det ikke kan vare, men jeg skal nyte det til det fulle så lenge det varer.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

3 responses to “På toppen av tabellen

  • Snorre

    Hva med å heie på Viking<3 i stedet, de er mye mer stabile, og taper aldri på hjemmebane. Forresten så kommer de til å vinne serien i år!

  • rullerusk

    Hehe. FFK taper nesten aldri på hjemmebane de heller. Og selv om jeg synes at Stavanger-dialekt er svært så sjarmerende så må det nok mer til før jeg synker så lavt som til å bli medgangs-supporter ;)
    Det er forresten mulig at jeg tar turen til Stavanger for å se Viking-FFK i sommer. Så da kan vi stå og hyle om kapp. :D

Legg igjen en kommentar

