Vest vs Øst

I går turte jeg endelig å gå på kino og se Mannen som elsket Yngve. Fordi jeg er så glad i boka er dette noe jeg har utsatt en stund i redsel for å bli fryktelig skuffet, provosert, føle trang til å tygge opp stolsete foran meg osv. Men i følge min onkel som er psykiater er det sunt å konfrontere frykten sin, så i går kveld satt jeg altså i kinosalen.

Jeg tror det var en ganske bra film. Det er faktisk litt vanskelig for meg å bedømme for selv om jeg intenst prøvde å fokusere på det som skjedde på lerretet så begynte jeg automatisk å sammenligne scenene med handlingen i boka. Dette var veldig forstyrrende særlig fordi jeg virkelig hadde lyst til å vurdere denne filmen som et selvstendig verk og ikke noe som skal leve opp til min visjon av boka.

Det jeg synes fungerte aller best var scenene som var morsomme. Dette gjelder særlig der Helge , Jarles bestekompis spiller en sentral rolle. Helge, spilt av Arthur Berning, reddet hele filmen for meg, han er rett og slett utrolig morsom og med noen fantastiske ansiktsuttrykk. Scenene der Jarle og Helge skal kjøpe hasj, når Jarle klipper håret og når de skal ha konsert lo jeg høyt av. Det er de følsomme scenene som er filmens problem. Dette gjelder særlig scenene som skal fortelle at Jarle blir betatt av Yngve og der hvor alt går til helvete for Jarle etter den store festen. Fordelen en bok har er at den over flere siden kan skildre hvilke tanker som farer gjennom hodet til karakterne uten at det går så mye tid på historiens plan. Ettersom denne filmen ikke hadde voice over, er filmens eneste måte å vise Jarles forelskelse og fortvilelse på å filme mye nærbilder av Jarles ansikt på en dvelende måte. Og beklager, det fungerer bare ikke for meg. Når Jarle sitter i klasserommet eller står i dusjen og glaner på Yngve med måpende munn og glassaktig blikk så ser han bare litt uintelligent ut. Det er ikke gripende eller rørende, det virker bare litt rart.

En annen ting jeg tenkte på er Kathrine, Jarles kjæreste. Skuespiller Ida Elise Broch gjorde en bra jobb. Jeg likte utstrålingen og spillestilen hennes. Problemet var at nesten alle replikkene hennes hørtes litt stive og oppstyltede ut. Er usikker på om det har noe med måten hun snakker på eller om det rett og slett er fordi hun snakket østlandsk mens alle andre snakket stavangersk? Jeg tror dette er et handikap alle skuespillere fra østlandet sliter med. Man har jo i årevis klaget over at norske skuespillere høres ut som om det er riksmålseksamen på Teaterhøgskolen. Jeg synes dette har blitt bedre med åra, men fortsatt høres skuespillere med dialekt mer «naturlige» ut. Aner vi årsaken til at Bjørn Sundquist har spilt i 90 prosent av alle norske filmer her? Høres det bare bedre ut med dialekt pga noe som ligner «engelskeffekten», dvs. alle de suppete sangtekstene og replikkene som hadde hørtes helt fjerne ut på norsk høres alltid kule ut på engelsk. Er jeg bare en av disse østlandssnobbene som «synes det er sååå sjarmerende med dialekt altså» (Oslo-folk snakker som alle vet ikke dialekt, de snakker norsk). Kanskje jeg bare har en ting for stavanger-dialekt? (Jeg har nok det. Vurderte faktisk seriøst (nesten seriøst iallefall) å flytte til Stavanger etter å sett Mongoland).

Når jeg først er i gang med å rante om Mannen som elsket Yngve og stavanger-dialekt så må jeg si at den beste «forfatter leser fra boka si»- kvelden jeg har vært på var på Cafe Replikken i Trondheim da Tore Renberg leste høyt fra scenen der Jarle og Helge slentrer rundt på Jæren og blir venner. Det er den scenen som åpner filmen. I filmen er den ok, i boka er den morsom, når Tore Renberg leser dette høyt er den sinnsykt morsom. Jeg lo så jeg fikk vondt og elsket boka enda mer.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

