Radiodokumentar om lesbiske i Oslo

I stad tenkte jeg at jeg skulle høre litt på RadiOrakel mens jeg sorterte jobb-eposten, og så heldig var jeg at jeg kom rett inn på radiodokumentaren Lesbiske i Oslo fra 1960 til i dag. Dokumentaren er delt opp i fem episoder. Jeg tror første episode ble sendt 8. mars, andre epsiode kom altså i dag. De neste tre epsiodene blir sendt på onsdagene framover. Hvis du går inn på RadiOrakels nettsider kan du finne en fullstendig sendeplan.

Dette er en viktig dokumentar som handler om en del av Oslo (og Norges) historie som få kjenner godt til. Episoden jeg hørte i dag behandlet perioden 1977-1987 og det var interessant å høre om hvordan et lesbisk miljø med utesteder og åpne markeringer vokste fram. Det var også fint å lære om hva slags rolle det lesbiske miljøet spilte i forhold til kvinnefrigjøring og det øvrige politiske livet. Selvsagt er det også sterkt å høre historiene til folk som kom ut i en tid da homofili var betraktelig mer kontroversielt enn det er i dag.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

One response to “Radiodokumentar om lesbiske i Oslo

Legg igjen en kommentar

