8. mars

I dag er det 8. mars, kvinnedagen. Temaene jeg kan ta opp i forbindelse med dette er så endesløse at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal begynne. Men jeg kan i hvertfall si at for meg er 8. mars en kampdag og ikke en dag hvor man «feirer at man er kvinne». Ja, vi har kommet langt på likestillingens vei. Likevel er det langt igjen til målet. Med oss på veien har vi også fått med oss søstre fra andre nasjoner som har andre problemer og krav det vi norske kvinner har pleid å sette fokus på. Disse må også støttes og fåes med i kampen. Kadra skriver om dette i dagens Aftenposten. I drabantbyene sitter det en mengde med kvinner som er isolert fra omverdenen gjennom mangel på språk, kunnskap og kulturelle stengsler.

En annen gruppe på likestillingsarenaen er menn. Vi kvinner har kommet oss inn på mange arenaer som tidligere var forbeholdt menn, men vi har vært dårlige på å slippe menn til på det som tradisjonelt har vært kvinneterritorium, da særlig hjem og barn. Kvinner har tatt en del av menns makt, nå må vi tørre å gi slipp på vår makt. Dette kan være skummelt for mange, men jeg tror at vi har alt å vinne på det i lengden. Menn må få status som reelle omsorgspersoner og ikke bare som en annenrangs hjelper ved mors side. Vi må jobbe fram løsninger som gjør at en familie har reelle valg når de skal bestemme hvem som skal være hjem når og hvor lenge.

Jeg synes det fint å gå i 8. mars-tog. Likevel er ofte litt trist å registrere at mange av de samme parolene går igjen år etter år. Men det nytter ikke å gi seg av den grunn. Jeg vil gratulere alle kvinner der ute så mye med dagen og avslutter med en sang.

 På veg av Mikael Wiehe

Hold motet oppe søstre om tvilen står på lur

Vi kommer dit vi ønsker dersom ingen av oss snur

Om kneikene er lange tar vi hverandre med

For hovedsaken er tross alt vi skal til samme sted 

Hold kampen oppe søstre for den er også vår

Det er ikke for å måles mot hverandre kampen står

Skjønt maskene blir bytta på maktens karneval

er fienden den samme under alle lekre skall 

Ref.: De vil forstene oss og ta oss hver for oss

For ensomme og atskilt er vi lettere å slå

Men om vi samler oss, om vi forener oss,

finnes det intet som kan hindre at vi sammen når vårt mål 

Folket skal seire, det kan ikke beseires!

Og de som blir holdt nede skal nå seieren til slutt

Men halve menneskeheten kan aldri selv bli fri

når resten av den tvinges til et liv i slaveri 

Ref.: De vil forstene oss og ta oss hver for oss

For ensomme og atskilt er vi lettere å slå

Men om vi samler oss, om vi forener oss,

finnes det intet som kan hindre at vi sammen når vårt mål

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “8. mars

  • virrvarr

    *stemmer i og synger kjempehøyt* Woho! Jeg får så god følelse av denne sangen!

  • rullerusk

    Jepp. Samme her. Har faktisk hatt den på hjernen og gått rundt og nynnet for meg selv siden jeg skrev den inn på bloggen her. :)
    Har forresten registrert at jeg har kommet inn på lenkelista di, Virrvarr. Det er ille kos av deg. ;)

Legg igjen en kommentar

