White Guilt Del 1

Bloggen jeg nevnte i forrige post, Stuff white people like, samt en del andre ting jeg leser for tida har fått meg til å tenke mye på fenomenet «white guilt». Som hvite rike mennesker er vi konstant ridd av skamfølelse. Jeg tror jeg først oppdaget denne skamfølelsen da jeg var liten og syntes at indianere var det kuleste i hele verden. Mange av mine framtidsplaner innebar å bo i et telt, ha fjær i håret og ri på min egen mustang som jeg kunne snakke med på dyrespråket (muligens litt villedet av tegneserien Yakari her). Så lærte jeg om hvordan den hvite mann hadde flommet innover prærien, slaktet alle bisonene og meiet ned vår røde bror og søster. Siden det har jeg vel egentlig hatt dårlig samvittighet for å være hvit. Jeg tror jeg trygt kan si at mange av mine senere valg (som å bli med i Natur og Ungdom, bli vegetarianer og sosialist/kommunist) har rot i skyldfølelsen jeg har over å være født i rike Norge, aldri vært sulten en dag i mitt liv og å tilhøre en rase som har drept og undertrykket folk over mesteparten av kloden og som fortsatt gjør det.

Denne dårlige samvittigheten er et temmelig vanlig fenomen i de rike delene av den vestlige verden. Spørsmålet er hva det har å si for holdningene våre og hvordan vi håndterer spørsmål knyttet til andre folkeslag. I verste fall kan vår dårlige samvittighet gjøre vondt verre. Fordi vi har dårlig samvittighet unnskylder vi handlinger begått av andre folkeslag som vi ellers ville fordømt. Vi er så opptatt av vår egen skyld at man lett overser andre folkeslag også har begått (og fortsatt begår) grusomme overgrep. Ofte kan man få inntrykk av at resten av verden var fredfylte og levde i harmoni med hverandre og naturen helt til den hvite mann kom og ødela alt. Og det er jo temmelig langt fra sannheten.

Egentlig sitter den hvite vestlige verden fast i en catch 22-situasjon. Hvis vi irettesetter andre land og prøver å påvirke dem kan det bli sett på respektløst ovenfor andres kultur og kulturimperialsme, og ikke minst nedlatende ved at vi skal fortelle hvordan andre bør leve/styre landet sitt. På den andre siden kan det også tolkes negativt hvis vi unnlater å kritisere det vi ser på kritikkverdige forhold. Ved å sette en annen standard for andre folkeslag sier vi at vi ikke forventer mer av dem. Det blir lett å tolke dette som at «de vet jo ikke bedre stakkars». De andre er mer usiviliserte og som små barn må man ikke stille for store krav til dem før de er ferdig oppdratt. Målet må være å finne en balanse mellom kritikk av steder der menneskerettigheter blir krenket og respekt for andre kultur og tradisjoner. poenget mitt er at når det kommer til skyldfølelse så må vi get over it. Kunnskap om historien er viktig for å forstå hvorfor forholdene mellom verdensdelene er og man må være bevisst på at et vanvittig stort antall mennesker føler at de og deres nasjon er blitt ydmyket av vesten. Men det er heller ikke feil å synes at vesten har mange gode ideer og idealer som man brukt mange hundre år på å diskutere og kjempe seg fram til. Å synes at man har gode ideer er ikke det samme som å synes at alt tankegodset fra andre kulturer er forkastelig.

PS. Jeg er selvsagt klar over at i opposisjon til de som er drevet av skyldfølelse har man de paranoide som frykter en islamsk verdensrevolusjon, er for full assimilering av muslimer som trår på vestlig jord, synes man burde bomba hele Midtøsten for å bli ferdig med hele greia og helst vil ha Muhammed-karikaturer i avisa hver dag. Dette er også en fryktelig dårlig holdning, men det får bli en annen post.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “White Guilt Del 1

  • Maren

    Skyld og skam er nyttige bare så lenge de får en til å gjøre noe.

    Og det finnes det langt bedre måter å gjøre på.

    Hadde det vært en litt mer fengende måte å si «overflødiggjør skam!» på, hadde jeg malt det på en t-skjorte.

    Som om det redda verden. :oP

Legg igjen en kommentar

