Positiv

I alle mulige «Få et nytt og bedre liv»-spalter og artikler står det alltid at hvis man er positiv og tenker at man har det bra så vil man nesten automatisk ha det bra (i alle fall bedre). Jeg bestemte meg i forrige uke for å teste om dette faktisk stemmer. Wake up callen som sa at jeg måtte endre på holdningen min kom en sen kveld da jeg hadde vært litt brysk og bjeffete mot min kjære. Da vi la oss for kvelden beklaget jeg og sa at jeg bare var litt vrang fordi jeg hadde hatt en dårlig dag. Hvorpå han svarte «Jammen, du har jo en dårlig dag hver dag.» Der fikk jeg den. Jeg innså at jeg måtte gå litt i meg selv. Når jeg tenkte etter så hadde jeg vært fryktelig negativ og sytete i ukevis (kanskje månedvis). Det var liksom alltid noe som var i veien: jobben var lite stimulerende, jeg følte at jeg ikke fikk brukt evnene mine, jeg ville engasjere meg mer på fritida men visste ikke i hva, jeg var alltid trøtt og uopplagt, min kjæres sokkesamling under salongbordet og hans manglende evne til å bli venn med oppvaskbørsten gikk meg på nervene, osv.

Jeg var altså særdeles misfornøyd med tingenes tilstand, men fordi jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre med det ble resultatet en masse syting og bjeffing mellom meg og den kjære. Men etter kommentaren han ga meg skjønte jeg at nå var det nok. Så jeg bestemte meg for å bli positiv. Første skritt var rett og slett å slutte å klage. Altså noen ganger må man klage litt for å ting ut. Men stort sett kjører man seg selv bare enda lenger ned av å bitche om alt som er galt. Og jeg merket raskt at når jeg brukte mindre tid på å snakke om hvor kjipt jeg hadde så følte jeg faktisk bedre. Jeg fikk også mer tid til å tenke på hvordan jeg kunne forbedre situasjonen min. Som å være mer diplomatisk angående min kjæres sokkesamling og bli flinkere til å gjøre hyggelige ting sammen med ham. Være mer positiv på jobben og ta initiativ for gjøre den mer interessant. Skrive mer på bloggen for å få kreativt utløp. Sove mer for ikke å være fullt så trøtt og grinete.

Nå er det en uke siden jeg innførte disse forsettene og jeg føler meg betraktelig bedre allerede, og jeg tør påstå at det har blitt bedre stemning i nerderedet. Selvsagt er ikke alt peachy keen, men livet er definitivt søtere.

PS. Jeg søkte på «positiv» i Google Bilder for å finne en illustrasjon til denne posten. Fikk mye rare treff som bilder av deLillos, Einar Gelius og sexpirator(?) Cecilie Kjensli. Men jeg fant også dette bildet som jeg syntes var ganske fint og kunne passe som illustrasjon.

Positiv

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

