Gratulerer Yoko

I dag fyller kunstneren og musikeren Yoko Ono 75 år. Som i tilfellet med så mange andre kvinner har mye av hennes liv og verk havnet i skyggen av en mann. Men i løpet av deres liv sammen var Yoko og John Lennon nesten å regne som ett (de gikk til og med på do sammen), så kanskje synes ikke hun selv at det er så beklagelig. Yoko Ono er i hvertfall en dame som aldri har trengt noen til å brøyte vei for seg. Allerede før hun og Lennon ble var hun en anerkjent kunstner. Desverre er Yoko Ono for mange best kjent som «hun som ødela Beatles». Uten at jeg kjente noe særlig til historien pleide jeg alltid å forsvare Yoko hvis dette kom opp i en diskusjon fordi jeg hadde en sterk mistanke om at dette var et typisk eksempel på tilfeller hvor en sterk kvinne blir straffet for å våge å blande seg inn i sakene til det opphøyde mannskollektivet.

Jeg fikk først et ordentlig forhold til Ono da Astrup Fernley Museet stilte ut verkene hennes våren 2005. Jeg falt veldig for hvor umiddelbar kunsten hennes var. Hva jeg enn så ble jeg med en gang fylt av assossiasjoner, nye følelser og tanker. Jeg likte også hvordan mange av verkene hadde et positivt og konstruktivt budskap. Onos hovedbudskap er kjærlighet og endring til det bedre. Det var en egen steming som rådet i hele museet. I lang tid etterpå (og fortsatt i dag) så jeg folk som gikk med buttons som man kunne plukke med seg fra utstillingen. Overalt i byen så jeg ord som «Fly», «Dream» og «Love» og ble varm inni meg.

Så gratulerer med dagen Yoko.

yokoono3.jpg

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Gratulerer Yoko

Legg igjen en kommentar

