Kjærligheten til det fysiske

Jeg liker fysisk ting. Jeg liker å kunne ta, føle og lukte på ting. Når folk sier at det snart er slutt på å samle plater og bøker i hyller, i stedet kan vi bare laste dem ned og oppbevare dem på våre raskt voksende harddisker, da merker jeg at jeg blir kald inni meg og får vond klump i magen. Jeg håper at den dagen aldri kommer da musikk er ensbetydnede med mp3-filer og litteratur bare er tekst på en skjerm, ikke en bok med rygg og permer.

Jeg går faktisk relativt ofte rundt i leiligheten og titter på hyllene mine med bøker, tegneserier, cd’er og lp’er. Jeg liker å lese på ryggene, huske ting knyttet til dem. Det eneste jeg har å utsette på leiligheten jeg bor i nå er at jeg ikke har plass til bokhyller i stua. De står på kontoret/gjesterommet. Men jeg passer på å besøke dem innimellom, stryke dem over ryggen, ta dem ut, lese litt, finne fram til favorittpartier.

Da jeg var liten var noe av det mest spennende jeg visste å gå på jakt i mammas platesamling. Den mystiske lukta av vinyl, papp og støv.

Når jeg besøker noens hjem for første gang vil jeg ved første anledning sjekke hva som befinner seg i huset av bøker og cd’er. Dette er en utmerket måte å bli bedre kjent med et menneske. Å be om å få sjekke noens spilleliste og browserhistorie blir bare ikke det samme (kunne vært fare for å bli litt for avslørende…)

Å være i rom fylt av bøker og musikkalbum gir alltid en følelse av velvære og trygghet (meget mulig en av grunnene til at jeg ble bibliotekar). Jeg tror jeg føler at de er mitt skjold av åndsliv som skal beskytte meg mot den skumle virkeligheten. De blir små kulturelle talismaner som skal holde de onde åndene unna; kjedsomhet og åndelig død.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

