Mere blod

Er du i likhet med meg blant de mange som har hivd seg på den siste tidens populærkulturelle vampyrbølge? Kan du ikke legge fra deg bøkene om Sookie Stackhouse, eller Twilight, eller sikler du på skjermen når vikingvampyren Eric dukker opp i en episode av True Blood? Da kan kanskje dette smykket, designet for å se ut som et vampyrbitt, være noe for deg? Det kan kjøpes på Etsy. (Jeg har litt lyst på et selv).

vampirebite

Jeg føler at vi nærmest oversvømmes av vampyrer for tida. Først Twilight og True Blood, og nå nylig kom enda et tilskudd på stammen, tv-serien Vampire Diaries, som også er basert på en bokserie. Det som er veldig påfallende når man ser på disse tre fenomene er hvor mye de ligner på hverandre. Vampire Diaries var visst først, så kom Sookie Stackhouse-bøkene som True Blood er basert på og deretter Twilight. Det blir etterhvert ganske tydelig at særlig Stephanie Meyer har plukket grådig fra de som kom før henne da hun skulle skrive Twilight.

Jeg tenkte uansett at jeg ville ta en titt på nykommeren. I går så jeg de to første episodene av Vampire Diaries. Kort sagt handler den om high schooleren Elena, som er foreldreløs etter en bilulykke for noen måneder tilbake. Hun bor sammen med lillebroren som fordriver sorgen med dop og dopdealing, og deres unge tante som skal passe på dem. Elena har også en bestevenninne som stammer fra heksene i Salem og som viser seg å være såkalt klarsynt. På første skoledag etter sommerferien møter hun Matt Dillon-lookalike Stefan. Vampyren Stefan har kommet tilbake til sin gamle hjemby nettopp for å treffe Elena, som er prikk lik hans avdøde store kjærligeht Kathrine. Stefan er en såkalt snill vampyr som ikke spiser mennesker. Desverre har hans onde bror Damon fulgt etter ham og han har ingen skrupler med å spise på de lokale innbyggerne.

Vampire Diaries er egentlig ganske lik mange andre high school-dramaserier, bare at den har vampyrer i tillegg til kjærlighet, sex, dop, utroskap og generell bitching og syting. Mannen bak serien har også lagd Dawson’s Creek, men heldigvis har ikke Vampire Diaries den samme kunstige rantende dialogen. Vampire Diaries er helt greit som underholdning, men kommer neppe til å skrive tvhistorie. Jeg tror jeg kommer til å fortsette å se på, ihvertfall en stund til.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

8 responses to “Mere blod

  • knirk

    Kuuult smykke!

  • Avil

    Skal eg sjå dette no altså, mens eg ventar på sesong 3 av True Blood?

  • Rullerusk

    knirk: Ja, ikke sant!? :)

    Avil: Bare om du er klar for fjortisdrama i tillegg til vampyr-action :D

  • knirk

    Sesong 3 av True Blood? Oj. Jeg så episode 2 på NRK 3 i går. Visste ikke at det finnes flere sesonger. Men kjenner meg allerede litt hekta ja….

  • Rullerusk

    Sesong 2 av True Blood ble nylig avsluttet i USA. Sesong 3 kommer vel til neste år en gang. Jeg syntes sesong 1 var grei nok, men ikke bra nok til at jeg har kastet meg på sesong 2 ennå. Men veldig mange synes at denne serien er flott. Jeg holder fortsatt på at bøkene er mye kulere.

  • villkatta

    Vampire Diaries kan høres greitt ut når jeg bare vil kollapse med litt underholdning.

    Har bare sett første sesong av True Blood selv. Men jeg likte det jeg såg, til tross for at bøkene er mye kulere ja!

    Men så har jo jeg alltid den tendensen til å foretrekke bøker ;)

  • Suzanne

    Jeg likte ikke så godt de første Sookie Stackhouse-bøkene, men synes de har tatt seg veldig opp etterhvert. Nå er jeg skikkelig hekta. :-) Elsker True Blood også, men serien og bøkene er jo nesten for to helt forskjellige ting å regne. Alan Ball har endra på mye (kanskje spesielt i sesong 2), men jeg synes det funker uansett. Dessuten er Skarsgård kjekk og da klager ikke jeg. :-D

  • camilla

    nei da klager ikke jeg heller… ;)

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 285 andre følgere

