Grader av forfatter

Noen forfattere er mer forfatterete enn andre. Det var tanken jeg satt igjen med etter at 11 debutanter hadde lest fra boka si på Mono i går.

Ragnar Hovland, i denne anledning i rollen som konferansier, var inne på det i sin velkomsthilsen. Av de 11 håpefulle som var tilstede ville noen, kanskje de fleste, aldri gi ut en bok igjen. Veldig mange gir bare ut en bok. Hvorfor er det slik? Kanskje de bare hadde flaks med å få gjennom det ene manuset. Kanskje blir de opptatt av andre ting. Kanskje var det bare denne ene fortellingen de så gjerne ville ut med. Ikke alle som skriver og får gitt ut en bok vil bli forfattere med stor F. En som skriver på heltid, deltar i debatter på Litteraturhuset og blir skrevet mastergrader om. Andre har helt klart dette som mål.

I går kveld var det et skille som var veldig tydelig. En del av debutantene virket som de hadde skrevet bok fordi de hadde et bestemt budskap eller rett og slett for å se om de klarte å skrive en bok.

Andre var disse som du ser har forfatterstipend og lysende omtaler i Morgenbladet i sikte. De er ekstremt språk- og formbevisste, de skriver om livet, døden, havet og kjærligheten og de har gjerne gått på skriveskole eller ihvertfall studert litteraturvitenskap.

Noen er litt sånn midt i mellom disse to gruppene.

Jeg må helt klart innrømme at det er Forfatterspirene med stor F som interesserer meg mest, litteratursnobbete som jeg er.

Hvem av alle disse debutantene vil klare å gi ut den vanskelige andreboka og kanskje en tredje og en fjerde? Er det nødvendigvis gitt at de som er mest forfatterete vil klare det? Det var ihvertfall en del lovende å høre fra den gjengen.

De fire debutantene jeg ble nysgjerrig på:

Tommy Skoglund med kortprosasamlingen Våkne som en del av naturen

Johan Mjønes med romanen Terminalhastighet

Gaute M. Sortland med romanen Johan

Kristine Tofte med første bind i fantasyserien Song for Eirabu

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

14 responses to “Grader av forfatter

  • Aina

    Det er alltid spennande å sjå. Kanskje kjem det inn ein frå sidelinja og kuppar heile showet?!

    Takk for i går, forresten, var hyggeleg å helse på deg. Du verka lykkeleg og hadde fin kjole.

  • Oda

    Hvis jeg ikke hadde gnislet tenner over selvangivelsen og tusen andre papirer idag ville det ha kommet en bloggings fra meg også… Men som jeg håpet tok du saken :)

    Kanskje vrir jeg ut av meg noe på overtid som vanlig… om et par uker?

    Forresten snakket jeg med en kompis som var blant debutantene, og da jeg spurte om han alt var i gang med noe nytt sukket han tungt og rullet med øynene og sa: herregud nei, den boka her tok altfor mye tid.

  • Lille søster

    Skulle gjerne ha vært der. Det er rart det der med at veldig mange debutanter bare gir ut en bok. Det hadde vært interessant å få vite hvordan det er å være en enboksforfatter; er det frivillig, eller er det et nederlag? Sikkert veldig mange forskjellige forklaringer på det.

  • Avil

    Tja, eg vil no seie at før eg begynte å skrive bok virka heile prosjektet fantastisk og dream come true, men etter to-tre år med jævla mykje jobb og utsikter til ei etterbetaling til neste år på 15000 kroner, syns eg det er temmeleg opplagte grunnar til at folk ikkje gidd gjere dette meir enn ein gong.

    Ellers: Kjekt å sjå deg, dykk, alle saman.

  • Rullerusk

    Aina: Jepp, det er bare å følge med; «Debutant: The Prequel» *bambambaaaam*
    Veldig hyggelig å hilse på deg og :)

    Oda: Ja, jeg er da en samvittighetsfull blogger :D (og noe om Cupido-debatten kommer snart, lover). Og lykke til med selvangivelsen!

    Lille søster: Tror Oda og Avil er inne på noe over her. Å skrive bok tar mye tid og krefter, så kanskje ikke rart at noen ikke får så lyst til å gå løs på runde nummer 2. Men jeg tror også det har mye å gjøre med at mange rett og slett bare har én god idé. Mange kan skrive en bok, men å skape et forfatterskap er en annen ting.

    Avil: Å skrive bok er ingen spøk nei. Særlig ikke et gigaprosjekt som ditt! Veldig bra lesing forresten. Gleder meg til å lese resten selv. Og hyggelig å møte deg :)

  • vaarloek

    jeg likte kjersti kolbotn også, kanskje falt jeg bare for tromsø og ølhallen, jeg vet ikke helt. men det er så sjeldent å høre fortellinger fra tromsø, sånn spesifikt nevnt. det er alltid oslo, alltid alltid oslo, eller ei ikke-navngitt bygd et sted. som om oslo tilsvarer new york i norgeskalaen. tommy skoglunds samling vil jeg definitivt lese. han hadde sånne setninger som jeg kunne ha funnet på å skrive. det skulle ikke forundre meg om jeg HAR skrevet dem, faktisk. «jeg mister stadig noe som blir borte», for eksempel? story of my life! og jeg så deg! og oda også, hun var så søt der hun satt og noterte flittig :) skulle sagt hei, men måtte stikke med en gang etterpå og hente siste rest av flyttelasset fra i fjor … :P

  • Avil

    Kjersti Kollbotn sin tekst rørte noko i meg, og fekk meg til å tenke «å fy faen, den boka MÅ MÅ MÅ eg lese».
    Eg fekk tårer i augo av den vesle soldaten som strenar mot døra etter kommandokvesinga frå mora.

  • leeas

    Fin liste over interessante folk, det der, jeg er vel ganske enig med deg, (kanskje skal jeg legge til at jeg synes godeste G. Sortland nesten var i en klasse for seg i går), pluss at jeg tror jeg kan anbefale boka til Valeur, den var fin den, og jeg tror han er en av dem vi får høre mer til.

    Rune

  • mette

    eg er einig i at Sortland var i ein klasse for seg sjølv. alvoret først. eg var med. og så humoren, som ikkje var der for å vise seg, men for å hjelpe noen. forløysande i våren.

  • vaarloek

    avil: ja, det var jo egentlig det som skjedde i meg og, ikke bare det å høre «ølhallen» og «tromsø». og hun leste så fint!

  • Aina

    Einig: Eg likte også Gaute Sortland og Kjersti Kollbotn veldig godt. Og Tommy Skoglund. Og Kristine Tofte, så klart.

  • Høgdepunkt siste døgnet « Vårljos

    [...] har teikna meg. Eg har for første gong møtt Oda Bharfot og Fr.Martinsen og Rullerusk og Kvinnekonger, og ein bråte andre brillefine [...]

  • Debut fra skumringen « Rullerusks rablerier

    [...] fredag, mai 15, 2009 av Rullerusk Tommy Skoglund var den av vårens debutanter jeg ble mest ivrig etter å lese da han leste på Mono. [...]

  • Vårdebutanter 2009 (Mono) « Bharfot

    [...] Høgdepunkt siste døgnet. Beates rasteplass: Vidunderlig debutantkveld på Mono. Rullerusk: Grader av forfatter. Flimre: Nye debutantar. Mette Karlsvik (uten tittel): Her og her. fr.martinsen: Overflate-innhold. [...]

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 284 andre følgere

